Dijital Pazarlama Türleri (1.Kısım)

Dijital Pazarlama Türleri (1.Kısım)

Bilgisayar ve cep telefonlarının internete bağlanabilirliği arttıkça, hayatımızda kapladıkları yer ve davranış modellerimize etkileri de arttı. Buna bağlı olarak her geçen gün daha önemli hale gelen dijital dönüşümle birlikte, şirketlerin pazarlama faaliyetleri de ciddi şekilde dönüşüm sergiliyor ve “Dijital Pazarlama” kavramını ortaya çıkarıyor.

Peki bu dijital pazarlama faaliyetleri başlıca nelerdir?..

SEO (Search Engine Optimization)

Türkçe “Arama Motorları Optimizasyonu” anlamına gelmektedir ve Google, Yandex, Bing vb. listeleme (indeks) sitelerinde arama yapıldığında üst sıralarda görüntülenmeyi amaçlayan faaliyetler topluluğudur.

Çoğunlukla profesyonel SEO şirketleri tarafından gerçekleştirilir ve özellikle dikkat edilmesi gereken temel kuralları vardır:

İçerik indeksleme

Altyapıyı düzgün kurabilirsek arama motorlarının içeriklerimizi arşivleyip kullanıcılara sunması kolaylaşır. İçerik indeksleme, geliştiricinin tarayıcıya anlayacağı şekilde bilgi vermesi ve kullanıcıların da bilgiyi arattığında istediğine kolayca ulaşmasını sağlamayı amaçlar. Bu yöntem kullanıcıların mevcut olan içeriği bulup keşfetmesini sağlarken, geliştiricilere de bu içeriği ekleme ve yönetme şansı tanır.

Sağlam bir bağlantı yapısı

Arama motorlarının, sitenizin içeriklerini kolayca tarayıp öne çıkartabilmesi için, bağlantılarınızın yani URL yapınızın ve site haritalarınızın önemi büyüktür. Bunları biçimlendirmenin birçok çeşidi vardır. İyi bir SEO uzmanı bunlara dikkat etmeli ve siteyi buna göre temellendirmelidir.

Anahtar Kelime seçimleri

Sitemizin listelemelerde öne çıkabilmesi için anahtar kelimelerimizi iyi ve yerinde seçmemiz gerekmektedir. Sitemizin, ilgili olduğu konu ile paralel içerikte ilerlemesi esastır. Fakat bunu abartıp her yeri anahtar kelimelerle doldurmamak gerekir. Örneğin Google algoritması günden güne geliştiği ve değiştiği için; anahtar kelime işaretlemeleri vb. teknik işlemler kadar iyi ve özgün bir içerik olması da önemli. Özellikle Google, içerik olarak özgün ve kullanıcılarını tatmin eden web sitelerini öne çıkartmayı tercih ediyor.

SEM (Search Engine Marketing)

Türkçe ‘ye “Arama Motoru Pazarlaması” olarak çevrilmektedir. PPC, CPC vb. çeşitli alt kollara ayrılan bu yöntem, her platformda farklılık göstermektedir. Sosyal medya kanallarında, “gösterim ve aksiyon başına ödeme” olarak adlandırılırken, Google daha çok “tıklama başına ödeme” modelini kullanmaktadır.

Yalnızca ücret ödeyerek ulaşabileceğimiz bu pazarlama yöntemi, kısa vadede hızlı bir sonuç almanıza yardımcı olur. Organik yöntemlerin (SEO vs.) yanında bu yöntemle de ilerler iseniz; web siteniz en yüksek verimiyle yayımlanmış olacaktır.

Reklamlarınızın görülebileceği siteleri, bölgeleri, kitleleri seçebilir ve site veriminizi anlık olarak kontrol edebilirsiniz. Yani siteden istediğiniz verimi alamıyorsanız hedef kitlelerinde kolayca değişiklik yapabilirsiniz. Bu yöntemin işleyebilmesi için doğru kullanılması oldukça önemlidir ve diğer dijital pazarlama araçlarıyla desteklemek gerekir. SEM ücretleri, anahtar kelimelerinizin ne kadar çok kullanıldığına ve aratıldığına göre değişir, arama hacmi yüksek bir kelime ise ücretler artmaya başlar.

Örnek: Google AdWords

PPC (Pay Per Click) yani “tıklama başına maliyet” temelli bu reklam modeli çok çeşitlidir. Tercih ve yapılandırmanıza göre reklamlarınız, sayfa içlerinde ve/veya arama motorunun sağ-sol üst köşelerinde, görsel veya metin olarak bulunabilir. Ayrıca Youtube üzerinde video veya Google Alışveriş şeklinde de kullanılabilir. Dijital Pazarlama Faaliyetleri içerisindeki reklamların en kapsamlılarından biridir.

SOSYAL MEDYA Marketing

Sosyal medya yönetimi ve reklamcılığı, sanıldığının aksine kolay bir pazarlama tekniği değildir. Sürekli ve düzenli bir devinim içinde olunmalı ve koordineli ilerlemelidir. Sosyal medyada gündemin gerisinde kalınmamalı, tutarlı ve etkileşime teşvik edici paylaşımlar yapılmalıdır.

Bu paylaşımların otomatik olarak programlanabileceği ve vakti geldiğinde sistem tarafından paylaşımın yapılabileceği birçok çevrimiçi araçlar bulunuyor. Ancak bu otomatik yönlendirmenin de devinimi, kontrol altında tutulmalı paylaş-unut mantığıyla ilerlenmemeli.

Aksi halde, sosyal medya kullanıcılarından beklenen etkileşime ulaşmak imkânsızlaşacaktır. Sosyal medya yönetim ekibinin diğer pazarlama alanlarıyla eşzamanlı bir şekilde çalışması önemlidir. Sosyal medya yönetimi, kişisel sosyal medya hesaplarınızı yönetmekten çok daha farklı ve karmaşıktır.

Devamı bir sonraki yazıda…